Saturday, November 19, 2005

Kurikulum Kebangsaan

Maksud

  • termaktub dalam perkara 3(1) , PU(A) 531/97 memberi erti
  • Kurikulum Kebangsaan ialah
  • Suatu program pendidikan yang termasuk kuruikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua


    • pengetahuan
    • kemahiran
    • norma
    • nilai
    • unsur kebudayaan
    • dan kepercayaan


  • untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi


    • jasmani
    • rohani
    • mental
    • dan emosi


  • serta menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk mmenyampaikan pengetahuan

KBSR

  • Fakta ringkas


    • Mula diperkenalkan peringkat percubaan pada tahun 1982 di 305 sekolah rendah
    • Dilaksanakan sepenuhnya pada tahun 1983
    • 1994/1995 mata pelajaran Alam dan manusia digantikan dengan Sains dan Kajian tempatan
    • 2003 sains dan matematik tahun satu diajar dalam bahasa Inggeris


  • Empat prinsip KBSR


    • Pendekatan bersepadu
    • Perkembangan individu menyeluruh
    • Pendidikan yang sama untuk semua
    • Pendidikan seumur hidup

    • Pendekatan KBSR
      • Penggabungjalinan kemahiran dalam satu atau beberapa mata pelajaran
      • Penggabungjalinan kemahiran antara beberapa mata pelajaran
      • Penerapan nilai dalam mata pelajaran
      • Kesepaduan kurikulum dan kokurikuluk
      • Unsur perpaduan merentas kurikulum

    • Ciri-ciri KBSR


      • Penekanan kepada penguasaan kemahiran 3M
      • Penglibatan murid dalam P&P diutamakan
      • Penekanan P&P berpusat kepada Murid
      • Perbezaan kebolehan murid diberi perhatian
      • Mengutamakan pendekatan gabungjalin
      • Penerapan nilai murni dalam P&P
      • Bahasa merentas kurikulum



    • Struktur KBSR
    • Terbahagi kepada 3 bidang asas


      • Komunikasi
        - meliputi komponen kemahiran asas yang melibatkan mata pelajaran Bahasa Melayu , Bahasa Inggeris , Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
      • Manusia dan Alam Sekelilingnya
        - meliputi komponen kerohanian, nilai , dan sikap, manusia dan persekitarannya yang melibatkan mata pelajaran pendikan Islam dan moral , Alam dan manusia
      • Perkembangan Individu
        - meliputi komponen kemahiran hidup, kesenian dan kesihatan serta kurikulum yang melibatkan mata pelajaran muzik, seni, pendidikan jasmani dan kesihatan


    KBSM

    No comments: