Maksud
- termaktub dalam perkara 3(1) , PU(A) 531/97 memberi erti
- Kurikulum Kebangsaan ialah
- Suatu program pendidikan yang termasuk kuruikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua
- pengetahuan
- kemahiran
- norma
- nilai
- unsur kebudayaan
- dan kepercayaan
- untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi
- jasmani
- rohani
- mental
- dan emosi
- serta menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk mmenyampaikan pengetahuan
KBSR
- Fakta ringkas
- Mula diperkenalkan peringkat percubaan pada tahun 1982 di 305 sekolah rendah
- Dilaksanakan sepenuhnya pada tahun 1983
- 1994/1995 mata pelajaran Alam dan manusia digantikan dengan Sains dan Kajian tempatan
- 2003 sains dan matematik tahun satu diajar dalam bahasa Inggeris
- Empat prinsip KBSR
- Pendekatan bersepadu
- Perkembangan individu menyeluruh
- Pendidikan yang sama untuk semua
- Pendidikan seumur hidup
- Pendekatan KBSR
- Penggabungjalinan kemahiran dalam satu atau beberapa mata pelajaran
- Penggabungjalinan kemahiran antara beberapa mata pelajaran
- Penerapan nilai dalam mata pelajaran
- Kesepaduan kurikulum dan kokurikuluk
- Unsur perpaduan merentas kurikulum
- Ciri-ciri KBSR
- Penekanan kepada penguasaan kemahiran 3M
- Penglibatan murid dalam P&P diutamakan
- Penekanan P&P berpusat kepada Murid
- Perbezaan kebolehan murid diberi perhatian
- Mengutamakan pendekatan gabungjalin
- Penerapan nilai murni dalam P&P
- Bahasa merentas kurikulum
- Struktur KBSR
- Terbahagi kepada 3 bidang asas
- Komunikasi
- meliputi komponen kemahiran asas yang melibatkan mata pelajaran Bahasa Melayu , Bahasa Inggeris , Bahasa Cina dan Bahasa Tamil - Manusia dan Alam Sekelilingnya
- meliputi komponen kerohanian, nilai , dan sikap, manusia dan persekitarannya yang melibatkan mata pelajaran pendikan Islam dan moral , Alam dan manusia - Perkembangan Individu
- meliputi komponen kemahiran hidup, kesenian dan kesihatan serta kurikulum yang melibatkan mata pelajaran muzik, seni, pendidikan jasmani dan kesihatan
KBSM
No comments:
Post a Comment